SPACE 9 / Workshop 2:

Avatars & Identity


Vrolijk kijk ik terug op deze les, ik had niet verwacht in een paar uur tijd twee variaties avatars te maken.

Ook wist ik niet dat ik dit zo leuk zou vinden om een geheel eigen avatar te maken waarbij je natuurlijk alles kan aanpassen naar hoe jij zelf wilt. Hierdoor creëer je iets unieks wat nog bijna echt gaat lijken ook.

In de les werd het programma Blender uitgelegd waarbij we als klas tegelijkertijd die uitleg toepaste aan onze eigen avatars. Wat mij deze les vooral heeft geholpen is de hoeveelheid tijd die je tussen de uitleg stappen door had om avatar te bewerken. Normaal ben ik soms wat te perfectionistisch of ga ik veel te lang nadenken over hoe ik iets “moois” kan maken, ook al ken ik een programma nog niet goed genoeg. Doordat deze les vlot ging en dus maar gewoon aan de slag ging met het vervormen en kleien met de avatar veraste het programma mij en werd ik ook een beetje buiten mijn lijntjes getrokken. Al vrij snel had ik de draai wel gevonden.

Naast het kunnen vervormen van de avatar leerde ik ook hoe ik de huid en structuur kon aanpassen.

Omdat ik na de les enthousiast was ben ik nog wat verder gaan experimenteren in Blender.


Naast de vele nieuwe kennis vanuit deze workshop zie ik hier hele goeie toekomstige mogelijkheden in. Hoe wil ik mijn collectie promoten? Wie is mijn doelgroep?, en kan ik mijn doelgroep d.m.v. zelfgemaakte avatars aantrekken en interesseren. Hoe komt het over op de klant en waar heeft de klant behoefte aan?

Hoe je iets presenteert is belangrijk, welke uitstraling moet het hebben?

Hier kun je natuurlijk op inspelen door het creëren van eigen avatars.


Het toevoegen van haar (poging tot).

De avatar die ik in de les maakte.

Met MakeHuman heb ik een basis avatar gemaakt waarin wenkbrouwen, wimpers en oogkleur al in zijn gekozen

Start basis gezicht

Het vervormen van het gezicht d.m.v. de tools onder "Sculpting"

Experimenteren met verschillende tools

Final gezichtsvorm, hierna ben ik ook het bovenlijf van de avatar gaan bewerken met sculpting.

Het direct tekenen in op de avatar met texture paint

Toevoegen structuur/materiaal

Het toevoegen van een andere structuur/materiaal d.m.v. Photoshop

Making a render

RENDER

Eenmaal zelf thuis aan de slag te gaan met Blender begon goed, maar werd steeds lastiger en had ik mij hier dus ook wel op verkeken.

Blender is nog veel lastiger om in te werken dan ik in eerste instantie dacht. het volgen van de stappen in de les bracht mij op betere resultaten.

Voor de avatar waarmee ik ben begonnen had ik wilde plannen in gedachten, maar door de hoeveelheid kennis die ik nog moet gaan leren, en ik daarnaast geen makkelijke tutorials op internet kon vinden, heb ik heel veel gerommeld in Blender zonder heel veel eindresutaat.

Nog steeds zou ik de tools van dit programma goed onder de knie willen krijgen, maar kost in mijn geval wat meer tijd. Daarom besloot ik de avatar voor nu even te laten voor wat het is, om er vervolgens in de toekomst mee verder te werken.

(placeholder)
(placeholder)
(placeholder)
(placeholder)

3D HYPERCRAFT

EMMQUIRINA