Fascinatie: Glinstering //'; (weekaatsing licht op beweging) / bewegend materiaal


Een van de eerste fascinaties waar k aan dacht was kristallen en glitters.


Een glinstering, die je even wegneemt van de realiteit.

Ken je dat, je zit aan het water met het zonnetje op je gezicht. De zon weerspiegeld op het wateroppervlak en de beweging van het water doet de weerspiegeling glinsteren. Je ogen vangen de bewegende glinstering, en je verliest jezelf in een staar. Even lijk je weggezogen te worden van de realiteit, de drukke wereld om je heen met hoge verwachtingen en verplichtingen.



Zelf verlies ik mij graag in het staren naar een glinstering, of een interessante stroming van bewegend materiaal.


Tot jezelf komen door in een staar te raken.

- Wat triggert Gen-Z?

Gen-z heeft een korte aandachtsboog. Het liefst krijgt de generatie zo veel mogelijk efficiënte en relevante informatie binnen in een zo kort mogelijke tijd. Dit maakt het een uitdaging de aandacht van de generatie te krijgen. Vandaar onbekend bewegend beeld. Het moet vragen opwekken, zoals: wat zie ik? Wat gebeurt er? Waar leidt het naartoe?

Het creëren van digitaal bewegend materiaal heeft ondenkbare mogelijkheden die interessant kunnen zijn voor gen-z. Het is vrij nieuw en daarom voor veel nog onbekend. Dit zorgt ervoor dat er langer wordt gekeken naar wat er te zien is, en het vragen oproept.

Het is dus belangrijk iets te creëren wat direct de aandacht krijgt van generatie-z.


- Waar wordt Gen-Z mee overspoeld?

Gen-Z heeft een vast social media ritme, via social media krijgen we onze informatie. Soms krijgen we continu zo veel informatie die we verwerken wat kan leiden tot onrust, stress en slapeloosheid.

Sociale status staat hoog, veel zijn bezig met het "perfecte plaatje" waardoor veel jongeren zich onzeker door zijn gaan voelen.

Er wordt veel van Gen-Z verwacht op het gebied van oplossingen en innovatie. Het is de generatie die in actie moet komen voor het verbeteren van onze wereld. De toekomst is onzeker en de verwachtingen groot, er ligt dus een druk op gen-z.

Nu is veel te zien dat jongeren snel in actie komen en duidelijke meningen hebben die ze dan ook delen op de sociale platforms. Gen-z komt graag in actie voor verbetering waardoor er veel online als offline protesten worden georganiseerd, dit kan ook overweldigend zijn.

Het lijkt nu erg belangrijk te zijn overal een sterke mening over te hebben, en als je niet mee doet aan een online campagne kunnen anderen dit verkeerd opvatten. Het kan de druk geven tegenwoordig over alles een sterke mening te moeten hebben.


- Waar dient een staar naartoe?

Een staar brengt vaak de focus terug naar een gedachte/onderwerp. Dit soort ervoor dat je even afgezonderd lijkt te zijn van de realiteit (stress, verwachtingen). Die afzondering van de realiteit kan zorgen voor rust en stress verlagend zijn. Staren is rustiger voor de hersenen.

"The beautiful and mind-bending optical illusions in Canadian artist Robert Gonsalves’ paintings have a fun way of twisting your perception and causing you to question what in his cool drawings, if anything, is real."

Rob Gonsalves

https://www.boredpanda.com/magic-realism-paintings-rob-gonsalves/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Escher

https://nl.wikipedia.org/wiki/Caleidoscoop

Ik ben op zoek gegaan naar kunstenaars die te maken hebben met mijn fascinatie.

Zo kwam ik onder andere bij de wereldberoemde Nederlandse graficus Maurits Cornelis Escher. Wat zijn werken interessant maakt is de manier van spel met perspectief, spiegelingen, kringlopen, ruimte en werkelijkheid.

Aangezien het museum met zijn werk bij mij in de buurt is ben ik ook naar het museum geweest om zijn kunst van dichtbij te kunnen bekijken.

Een aantal van zijn bekende werken zijn oneindig, en hebben transformaties. Hierdoor blijf je lang naar zijn werk kijken, je blijft als het ware ontdekken. De oneindigheid en transformatie is ook iets wat ik meeneem in mijn concept proces.


Het onderstaande filmpje is een klein deel animatie die later is gemaakt. De ruimte waarin dit wordt afgespeeld is omringd door scherm, waardoor je echt in de animatie lijkt te zitten en in het beeld wordt gezogen.

Oneindigheid van herhaling.  


https://www.instagram.com/p/B-FPn1Una_F/

Er zijn meerdere musea met infinity rooms. Deze infinity rooms lijken door de hoeveelheid spiegels oneindig. De rooms zijn een soort fantasiewerelden die je het gevoel kunnen geven even afgesloten te zijn van alles buiten deze ruimte. Persoonlijk trekt zo'n infinity room mij heel erg aan, ik zou er uren lang in kunnen verblijven. Een eigen wereld met oneindigheid zonder verplichtingen en verantwoordelijkheden. Een kleine ontsnapping.

https://www.victoria-miro.com/news/1440

Concept

Ontwikkeling

- Wat geeft Gen-Z rust? > out tunen?

Als ik dit koppel aan mijzelf, een gen-z'r die veel tijd kan doorbrengen met haar telefoon, geeft mijn fascinatie mij rust. Namelijk beweging van bepaald materiaal en glinsteringen.

Een beweging kan zo verspreid zijn waardoor je globaal naar de beweging kan gaan kijken waardoor je in een staar kan komen. Dit brengt de focus naar een gedachtegang en is er geen ruimte voor eventuele stress of onrust. Ik denk dat het voor gen-z fijn is zich even te kunnen verliezen in iets waar geen verwachtingen of verantwoordelijkheden aan vastzitten, en dus even terugkeren naar zichzelf. > “out of space”


Wat is staren?

Bij staren denk ik aan kijken in het niets en geen oog hebben voor gebeurtenissen om je heen. Maar staren is eigenlijk het stilzetten van je ogen en dat is helemaal niet goed. Dit merk je als je opzettelijk probeert te staren. Je beweegt je ogen niet meer, je zicht wordt daardoor een beetje wazig. Je knippert niet waardoor je ogen droog worden en branderig aanvoelen, of je ziet dubbel en je ademhaling wordt oppervlakkig. Zodra je expres gaat staren, merk je dat dit niet heel prettig is. Het wegdromen voelt voor jou als ontspanning, maar voor je ogen is het dat zeker niet. Om te kunnen staren, moeten je oogspieren zich namelijk erg inspannen om je ogen stil te houden. Als je dit vaak en langdurig doet, zullen na verloop van tijd je kleine oogbewegingen verdwijnen en deze zijn juist essentieel voor goed zicht.

Aanleiding

Staren doe je onder andere door vermoeidheid, overprikkeling of stress. Als je moe bent, hebben je ogen moeite met concentreren omdat de oogspieren zich steeds moeten aanspannen om iets scherp te kunnen zien. Bij vermoeidheid kost dit nog meer moeite en ga je staren. Het dragen van een bril of lenzen kan ervoor zorgen dat je vaker staart, maar ook veel achter een computer zitten of televisie kijken zorgt hiervoor. Zeker omdat dit vaak uren achter elkaar gebeurt. Je kijkt alleen maar naar het scherm, je ogen bewegen nauwelijks. Dit is een hele inspanning voor je ogen, zo af en toe moeten ze dan uitrusten van dit intensieve werk. Doordat de oogspiertjes rusten, kan de lens niet zorgen voor een scherp beeld. Dit heet accommoderen, oftewel het aanpassen van de ooglens om op de gewenste afstand scherp te zien.

Het waarnemen van beweging is dus goed  voor de ogen, door het verspringen van de ogen om details op te nemen die een geheel vormen.

> Bewegend materiaal

https://www.wrmmagazine.nl/waarom-staren-we/

https://www.natuurlijkzien.nl/stop-met-staren-en-turen

Inspirerende accounts met 3D &4D animatie

De hoofdkenmerken van tactiliteit, in het verlengde van de term textuur (textuur geeft eigenlijk alleen de oppervlaktestructuur aan):

- de waarneming van het materiaal door het tastzintuig; vooral gladheid, soepelheid, zachtheid en warmte spelen een rol (tastbare fysische eigenschappen van een materiaal)

- de ervaring, gewaarwording, belevenis van degene die het materiaal aanraakt (sommigen spreken zelfs van de emotie die daarbij optreedt)

- (soms) de feedback die het materiaal geeft als reactie op het aanraken.


TACTILITEIT

Aspecten:

- glad, ruw, koud, warm, kleur, zacht, hard, harig, nerven


- het materiaal als drager die een beroep doet op de tastzin (meer dan het zien alleen)


- het beoogde effect op de gebruiker (welke gewaarwording geeft welk materiaal in welke bewerking, oppervlaktebehandeling )


- de ontwerper kan de beleving van een ruimte verhogen door tactiliteit (naast bv. het toepassen van vorm en licht)


- feedback van het materiaal (de manier waarop het materiaal reageert op de aanraking) > reactie op beweging van de mens d.m.v. digitale technologie. Een digitale collectie die kan inspelen op emotie?

     Van negatief naar positief, dit kan worden gerealiseerd door een digitale groeiende beweging in combinatie met kleur en materiaal verandering.


- de esthetische ervaring wordt uitgebreid met die van de tastzin


- interessant verschijnsel voor architecten in een wereld die steeds technischer wordt (geeft weer mogelijkheden buiten de begaande paden te treden, zich te onderscheiden van de klant en van andere ontwerpers) > digitalisering


- een kleine vorm van erkenning voor wat een klant of gebruiker kan ervaren aan de materialen


https://www.joostdevree.nl/shtmls/tactiliteit.shtml"

http://www.studiopms.nl/collections/pursuit-of-tactility

Interessant hoe dit team het overbrengen van tactiliteit ondersteund d.m.v. geluid.

> iets wat ik ook in mijn verdere proces meeneem.

persoonlijk trekt dit ook meer mijn aandacht, de combinatie van beeld en geluid versterkt een ervaring.

Digitale tactiliteit wordt versterkt door beweging. De beweging sorgt voor manier van valling en brengt de kwaliteit van het materiaal beter naar voren.

Brainstorm in de les

Feedback concept presantatie:

- Wat is de functie van de kleding?

- Wie draagt heft, waar wordt het gedragen?

- Voor wie wil je rust brengen? > zelf dragen, of iemand anders?

- filters gebruiken?

- Moet het echt beweging zijn, of kan het ook een illusie zijn?

Functie, rol, context

- Wat voor bewegingen?

- Waar zal de focus liggen, digitaal of fysiek?

- Wat voor vormen heeft de collectie?

- Groeit de vorm misschien mee in het lichaam?

- Wat is de rol van de digitale versie van de collectie?

- Hoe laat je het digitale en fysieke intigreren?

- Wat voor bewegingen wil je laten zien? Mechanisch of organisch?

Feedbackformulier ingevuld door klasgenoten.

Top:

Breed onderzoek gedaan

Fijn dat het allemaal op 1 pagina staat, overzichtelijk. Duidelijk process


Tip: Groter lettertype

Research:

Je hebt het jezelf een beetje moeilijk gemaaktol. Maak keuzes en ga vanuit daar verder. Wat wil je echt onderzoeken? Je kan ook een technische onderzoeksvraag hebben! Je kan ook een onderzoeksvraag hebben die gaat over het maken van beweging en tactiliteit in digitale mode en dit onderzoeken doormiddel van je concept.

Decision-making:

Je procesboek laat je onderzoek heel duidelijk zien. Je moet echter nog goed onderzoek doen naar de technische uitdagingen en probeer uit te vinden welke tools je nodig hebt? Waarom begin je in Maya? HOE kan je tactilitiet in het digitale laten zien?

Actualisation:

Je uitgangspunt is heel interessant, maar maak het eigen. Je gaat niet iets namaken, je vindt inspiratie en wat ga jij daar dat dan vervolgens mee doen?

Je bent echt in nieuwe onderwerpen gedoken en we kunnen zien dat je het experiment omarmt. Blijf zo inspiratie en informati evan alle kanten zoeken!

Presentation:

Je mondelingen presentatie dekt absoluut niet alles van je process boek. Je process boek is veel sterker dan wat je ons mondeling vertelde!

Reflection:

Je reflectie tijdens het proces ontbreekt vaak ik je procesboek. Zorg dat je geregeld reflecteert op hoe en wat je doen, wat je daar van kan leren en hoe je daar mee verder kan. Wees kritisch op je bornnen en inspiratie die je vindt!

Ogranisation:

Je organiseert je werk goed en het is duidelijk dat gepassioneert bent over je onderwerp.

Feedbackformulier door docenten.

"Article contains animated 3D objects and animations, which are created in Cinema4D & 3DMax."

https://theymakedesign.com/cinema-4d-graphic-design-and-3d-animation-design-works-7-f79f6acd7b6c

breed scala aan functies en opties

realistisch ogende effecten

flexible material system

fotorealistische materialen

(placeholder)

De meeste van deze 3D/4D programma's zijn best prijzig.

Maya staat op de school computers en werd mij door een van de docenten al laten zien toen ik haar vertelde over mijn ideeen.

Omdat dit programma op de school computers staat is dit een goede tool om te experimenteren, en op basis van die kennis en informatie te kijken naar de mogelijkheden van andere 3D/4D programma's.

(placeholder)

Een programma van Adobe met gave functies. Aangezien ik al jaren met programma's van Adobe werk is dit ook een interessante voor mij.

Daarnaast is deze qua prijs ook niet duur vergeleken andere programma's.

Na gezocht te hebben naar de functies binnen dit programma kwam ik niet uit op de resultaten die ik had verwacht.

Zo zie ik geen eerdere uitwerkingen van "bewegend materiaal".

(placeholder)

...

...

3D/4D Design Programma's

https://www.format.com/magazine/resources/design/3d-modeling-software

https://www.maxon.net/en/cinema-4d/features?page=3

https://www.behance.net/gallery/123749811/Houdini-Motion-FX

"Default Mode Network"> lummelen

het gevoel van wie je bent in de tijd en dus het terugkeren naar de kern van jezelf tijdens het nietsnutten, onder andere staren, is waar ik naartoe wil met mijn digitaal vertaalde collectie. d.m.v bewegende tactilieteit inspelen op (vrolijke) emotie en creativiteit. dit in combinatie met geluiden.

ceativiteit en het ontstaan van ideeen gebeurd vooral wanneer je niet cognitief belast bent. er onstaat ruimte om even niet aan verwachtingen van anderen denken wanneer je gewoon even naar de fiets loopt, of onder de douche staat. een allerdaagse handeling.

https://www.jamzone.nl/lummelende-hersenen-deel-1

https://www.springidee.nl/plukidee/lummelen-is-slim-volgens-prof-dr-erik-scherder

https://www.nemosciencemuseum.nl/nl/ontdek/wist-je-dat/wat-is-een-gezichtsbedrog/